Dialogisk undervisning
Du skal vælge Korinth Efterskole, hvis du ønsker at udvikle dig fagligt. Vi er optaget af, at alle elever har mulighed for at deltage aktivt i undervisningen. Når du er aktiv, lærer du på en anden måde. Derfor vil du møde undervisning, hvor eleverne taler mere end læreren. Dialogisk undervisning handler bl.a. om at du lærer sammen med dine kammerater på måder, hvor alle er med og føler sig trygge. Mindre håndsoprækning på klassen – mere samtale med hinanden. Vi værdsætter alle stemmer i klassen. Lærerne er ligeledes opmærksomme på balancen mellem digitale og analoge lære- og virkemidler. Således arbejder vi ikke kun med computeren, men går i dialog med hinanden.
I skoleåret 22-23 har vi udviklet et inspirationskatalog til, hvordan man kan gribe dialogisk undervisning an. Det fortæller ligeledes om, hvordan lærerne arbejder samt hvilke tanker og teoretisk grundlag vores pædagogiske praksis bl.a. hviler på.
Næste skridt er udvikling af dialogisk feedback, som vi arbejder med i skoleåret 23-24. Dialogisk feedback er en måde at arbejde med evaluering af undervisning og læring løbende. Det skal betragtes som et alternativt til den traditionelle evaluering med karakterer og prøver.
Se inspirationskataloget her: inspirationskatalog
DIALOG-modellen beskriver tilgangen til dialogisk undervisning på Korinth Efterskole, samt det vi ønsker eleverne får en oplevelse af: