Spejderliv

Eventyr. Friluftsliv. Fællesskab. Og læring med hænder, krop og hoved. På Spejderliv kommer du til at nørkle med tovværk, knob, koder og kortlæsning – men du kommer også til at lave mad over bål, sove under åben himmel og planlægge aktiviteter for resten af skolen.

Du behøver ikke være spejder for at vælge Spejderliv-linjen, men du skal have mod på og lyst til et år fyldt med oplevelser i det fri. Du kommer nemlig til at opleve, at friluftsliv er mere end kraftpræstationer under åben himmel. Friluftsliv er en værdifuld måde at være sammen og samarbejde på, og du får testet både leder- og planlægningsevner undervejs.

Vandreture, orienteringsløb og bålhytte
Linjefagsdagene starter typisk i vores bålhytte, og for det meste udnytter vi faciliteterne og naturomgivelserne i og omkring skolen. Men vi udforsker også nærområdet gennem orienteringsløb, tager på mindre vandreture og cykelture.

I løbet af undervisningen har vi også temaer som f.eks. internationalt og arbejder i mindre grupper med et land, hvor man planlægger en aktivitet, noget traditionel mad og fortæller om spejdere fra det valgte land, ligesom vi også har decembertema og laver julemad på bål.

Ung-leder-ung – og learning by doing
Her får du masser af ansvar. I løbet af undervisningen kommer du til at undervise andre og er med til at planlægge aktiviteter eller lave orienteringsløb for resten af skolen. Du lærer en masse om naturen omkring dig, får jord under neglene og kommer til at lugte lidt af røg. Alt sammen i selskab med dine bedste efterskolevenner og den særlige stemning, der kun findes rundt om et lejrbål.

Spejder-liv linjen er for dig, der har mod på at tage nye udfordringer op, og du behøver som nævnt ikke være spejder.

Oplev pionerprojekter og friluftsliv.