Spejderliv

Du behøver ikke at være spejder for at være med på spejderliv-linjen, men du skal være parat til et år med pionerprojekter, mindre rafteprojekter, tovværk, knob, koder, mad i Trangia eller over bål, orienteringsløb og kortlæsning. Spejderliv-linjen er for dig, som vil lære med hele kroppen – ikke kun hovedet.

På spejderliv-linjen vil du for alvor opleve, at friluftsliv er mere end kraftpræstationer under åben himmel. Friluftsliv er en værdifuld måde at være sammen på, og en ideel ramme for at erfare ’ung-leder-ung’ -principper og ’learning by doing’.

Du lærer at arbejde sammen, undervise andre og er med til at planlægge aktiviteter. Hvis gruppen har mod på det, er der mulighed for at lave løb for resten af skolen.

Vi starter alle linjefagsdage i vores bålhytte og for det meste er vi i og omkring skolen. Vi tager udgangspunkt i planlagte aktiviteter, men vi tager også gerne mod de mange ideer, som kommer hen ad vejen. Nogle gange er vi væk fra skolen på et helt traditionelt løb i området med poster, hvor der tages udgangspunkt i det vi har lært som spejder og fra tidligere linjefagsdage. Vi tager på mindre vandreture og cykelture.

Emnet internationalt tages også i brug. Vi arbejder i mindre grupper med et land, hvor man planlægger en aktivitet, noget traditionelt mad og fortæller om spejdere fra det valgte land.

Bålet kommer vi som tidligere nævnt ikke udenom. December måned står på julemad på bål, som grillet and, medister på rafte, hjemmelavet rødkål, brunede kartofter og ikke mindst risalamande.

Bålet med en reflektorovn eller jordovn kan også bruges til alle former for kager og brød.

Vi forventer, at du er klar på udfordringer, klar til at gå og cykle og komme til at lugte en smule af røg efter en Spejderlivs-dag.

Spejder-liv linjen er for dig, der har mod på at tage nye udfordringer op, og du behøver som nævnt ikke være spejder.

Linnea Munk Nebel

Elevhold 2016/17

Linnea:
”Nogle af de mest grinern-oplevelser og så mange dejlige venskaber. Det har Korinth givet mig! Det har simpelthen været en af de bedste beslutninger i mit liv at tage på Korinth Efterskole”.